torsdag 29 maj 2008

Måste berätta om Prästbesöket igår

Hela familjen besökte kyrkan igår för att gå igenom vigseln, provgå i gången och träffa prästen. Det var en del texter vi fick välja mellan och så fick vi berätta vilka psalmer vi valt. Att vi ska ha en solist som ska sjunga och så. Vi berättade även att vår dotter ska strö blomblad i gången och att vi vill att en CD-skiva med romantiska låtar ska spelas en halvtimme innan klockringningen.. för att lätta stämningen i kyrkan när alla kommer. Det är ju roligt att sätta en egen prägel lixom.
Jag som lustläst allt på nätet har naturligtvis även läst att någon ändrat i texten för vigselakten inför deras bröllop. Ni vet: "Jag xyz tager dig abc... bla bla bl.. tills döden skiljer oss åt". Istället för "döden skiljer oss åt" hade de ändrat till nåt annat. Jag spann naturligtvis vidare på den idén och kände att jag vill nog att vi hellre säger "Nu och för alltid" istället. Döden låter ju så dramatiskt..... :-)
Så när vi sitter där så säger jag det helt enkelt. Att vi vill gärna ändra... om det går bra naturligtvis. Det går det inte, meddelar prästen. Men han tar tills sig av det jag säger och vill gärna veta varför. Jag svarar " För att det känns... lite lättare (min tanke var då lätt som i ljusare,positivare etc.) Prällen kontrar med: "Men äktenskapet är inte lätt. Det är en livslång förbindelse mellan er två som bara kan brytas när den ena av er båda dör". Då lägger min blivande man sig i " Det blir bra - vi tar det som det står". Och så skruvar han på sig i stolen. Men prällen fortsätter: Hur tänker du? Menar du att äktenskapet ska fortsätta efter döden? Men vad händer med den som blir kvar på jordelivet? Ska den måsta leva ensam utan möjlighet att finna ny kärlek? Och hur blir det i Evigheten om han finner en ny..... vem ska då vänta på honom på andra sidan? Hans första eller hans andra fru? Vad som finns bortom döden kan vi ju inte veta.... Men att det är ett helt annat sorts liv det kan vi förstå........ blaa bla bla"

Shit! .... vilka frågor..... Jag ville ju bara ändra i texten! Det slutar iaf med att vi rättar in oss i ledet och självklart kommer säga "Tills döden skiljer oss åt".

3 kommentarer:

petrified in pink (Petra) sa...

Åh, vilken seriös präst... det var väl inte så konstigt att du ville ändra på texten och så få den utläggningen, fniss...

Vad kul att du gillade mina tavlor, jag svarade dig i samma inlägg men tänkte att du kanske inte hade sett det nu mitt i alla bröllopsbestyr så jag svarar här istället. Jag hjälper dig jättegärna med tavlor till dina barn. Du kan väl maila mig på petrifiedinpink(a)gmail.com så kommer vi överens om något, skulle tycka det vara jätteroligt att hjälpa dig!

Kram P.

Petra sa...

Hahaha! Präster är ett folk för sig.. ;D

Sara sa...

Hjälp vilken prälle... men det är väl så dom är...
Har inte sett nåt mer från dig... antar att du e superstressad nu eller?!? Hoppas att allt är bra och att du kan ta det lugnt de sista dagarna inför the big day!!!

kramis!