fredag 21 september 2007

Titta en tjyv!

I bilen på väg till badhuset. Endast jag och barnen.
Jag: Titta, där är en polisbil. Ni har väl bälterna på er?
I kör: Ja.
A: Men mamma... Dom har tagit en tjyv!!!! (A uttalar tjuv med Y)
Jag: Jasså.... *ser mig omkring*
A: Ja dom har tagit honom. *spännande!
Jag ska till att parkera då han säger.
Ta ett varv till. Jag vill se.
Jag tar ett varv till och VIKEN upplevelse de får vara med om. (isjälvaverket är det en något överförfriskad alkis som behöver sova ruset av sig) :-)
Men varför slå deras enorma inlevelse för denna upplevelse i spillror.

I morse när upplevelsen ska berättas för pappa:
Jag: Vi fick se när en tjuv togs av polisen igår. Där missade du nåt, pappa.
J: Nähä! Är det säkert A?
A: Ja......
J: Vad hade han gjort då?
A: Jag vet inte... tagit nåt... nog från banken. Han nickar.
Jag: Men vi såg inte det. Rånet.
A... Men jag såg säcken! Med pengarna.

Det är nämligen där som tjuvarna slår till. I banker!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha, ha, underbart! Och så i Pippi Långstrumps kappsäck så klart! ;-)

Mamma sa...

pethra: Ja också där. Det var nog mest i hans fantasi som han såg det han såg... för jag såg då inget säckliknande. Möjligen en övertäckt spritflaksa då kanske men ...nä,inte ens det.
Men men.... låt fantasin flöda.